متوسط نیاز کشور به گندم 13.5 میلیون تن است

کشت سیاهدانه به صورت پایلوت در خرمشهر
نوامبر 21, 2022
پیش بینی تولید 45 تن تخمه آفتابگردان در بیضا
نوامبر 23, 2022

مشاور معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه طرح تولید پایدار گندم در فصل زراعی جاری کلید خورده است، گفت: نظر مقام عالی وزارت این است که ما بتوانیم در یک برنامه حداکثر سه ساله به خودکفایی پایدار برسیم و در سال جاری تولید 12.5 میلیون تن هدفگذاری شده است که سهم استان فارس از این عدد حداقل 9میلیون تن خرید تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، سهراب سهرابی در نشست ستاد زراعت استان فارس با اشاره به اینکه دیدگاه مقام عالی وزارت این است که سطح محصولات آب بَر باید کاهش پیدا کند و به سمت محصولات اساسی برود، بیان کرد: به طور متوسط میزان نیاز کشور به گندم حدود 13.5 میلیون تن است که 10 میلیون تن مصرف خبازی های نان، دو میلیون تن مصارف صنف و صنعت شامل ماکارونی و صنایع مرتبط و 1.5میلیون تن هم بذر و سایر مصارف است.

مجری طرح گندم کشور اضافه کرد: با استفاده از تجارب گذشته، ظرفیت های موجود، مشاوره با بزرگان گندم کشور، طرح تولید پایدار گندم تدوین و حدود 15 محور برای این طرح پیش بینی شد.

به گفته سهرابی؛ موضوع بذر، بذور لیبل دار و ساماندهی بذور خود مصرفی، موضوع تغذیه در مرحله کاشت و داشت محصول، اصلاح شیوه های کشت که شامل کشت روی پشته، کشت در کف جوی، توسعه کشت های مستقیم و کشاورزی حفاظتی، توجه به بهره وری آب و توسعه سیستم های خصوصا آبیاری میکرو، مدیریت آفات و علف های هرز و کاهش ضایعات محورهای اصلی این برنامه هستند که از ظرفیت های مختلف شامل بنیاد گندمکاران هم در این طرح استفاده شده است.

اجرای طرح جهش تولید به دستور مقام معظم رهبری

مشاور معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طرح جهش تولید دیم زارها تنها طرحی در وزارت جهاد کشاروزی است که دستور مقام معظم رهبری را دارد، اظهار کرد: استان فارس برای سال اول به این طرح پیوسته است.

وی اضافه کرد: برای اولین بار بزرگان کشور طرحی را برای افزایش بهره وری آب سبز در دیم زارها تدوین کردند و پیش نویس طرح خدمت مقام عظمای ولایت رسید و ایشان دستور دادند که برای سال اول به صورت پایلوت انجام شود. سال اول در 6 استان کشور در سطح 660هزار هکتار اجرا و گزارش خدمت ایشان ارسال شد، ایشان دستور دادند که نتایج رضایت بخش است ادامه پیدا کند.

سهرابی با بیان اینکه سال دوم در سطح 2میلیون و 600هزار هکتار در 15 استان کشور و سال سوم در سطح 4.2 میلیون هکتار در 21 استان کشور در حال انجام و فرصت خوبی است، اظهار کرد: استان کردستان  با 600 هزار هکتار بیشترین سطح را  در اجرای طرح جهش تولید دارد و کشاورزان بسیار راضی هستند چرا که اثرات خوبی در تولید داشته است.

مجری طرح گندم کشور با اشاره به اینکه در طرح مذکور کمک های مختلفی به کشاورزان می شود شامل کمک هزینه بیمه، خرید کودهای بذر مال و تدارک بذور، اضافه کرد: قراردادی با سازمان تحقیقات منعقد شده برای تولید هسته های بذری، متناسب با طرح جهش تولید دیم زارها بحث های آموزشی و ترویجی، تدراک خودرو برای استان و شهرستان ها، کمک هزینه ای برای به کار گیری کارشناسان دیده شده است. کنترل عوامل خسارت رسان زنده و محلول پاشی در مرحله داشت دیده شده که در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: از همه مهمتر خرید ماشین آلات آن چیزی که در این طرح سال های بعد باقی خواهد ماند همین ادوات و دنباله بندهایی است که در طرح جهش تولید با نرخ تسهیلات 5 درصد دیده شده که فرصت خوبی است برخی از استان ها از جمله کرمانشاه، کردستان و آذربایجان شرقی خیلی خوب از این فرصت استفاده کردند و امیدواریم فارس هم بتواند استفاده کند.

سطح زیر کشت گندم به 3.6 میلیون هکتار رسید

سهرابی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم کشور به 3.6 میلیون هکتار رسید، گفت: گندم دیم در سطح حدود دو میلیون و 700 هزار هکتار کاشته شده است و کشت گندم در بخش اعظمی از اراضی اقلیم های سرد کشور به اتمام رسیده و عملیات کاشت در اقلیم های گرم و معتدل شامل استان های خوزستان، فارس، گلستان، ایلام و کرمانشاه به اتمام نرسیده و فاصله زیادی دارند و سهمیه کود فسفاته باقی مانده به این استان ها ارسال می شود.

مشاور معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در سال زراعی گذشته میزان خرید تضمینی و توافقی گندم به حدود 7.5 میلیون تن در کشور رسید که نسبت به سال گذشته رشد 60درصدی داشت و این مهم با پیگیری و برنامه ریزی مجموعه عزیزان در سطح استان ها، شهرستان ها و مراکز خدمات محقق شد.