مراجعه گندمکاران برای عقد کشت قراردادی گندم به مراکز جهادکشاورزی

2800 هکتار مزارع کلزای میاندورود مبارزه شیمیایی شد
دسامبر 7, 2021
کاشت مکانیزه پیاز برای اولین بار در خنج
دسامبر 7, 2021

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: فعالیت نیروهای معرفی شده بسیج و سازمان صمت در قالب تصمیم گیریهای سازمان جهادکشاورزی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  در سیزدهمین جلسه قرارگاه امنیت غذایی اظهار داشت: کشاورزی قراردادی که در مورد محصول گندم پیش برده می شود به معنای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز کشاورز طرف قرارداد است که به تغذیه مطلوب و رسیدگی بیشتر  و در نتیجه افزایش عملکرد در واحد سطح در طول دوره داشت بینجامد.

وی با بیان اینکه نائل شدن به این اصل کشت کلی، گندم را به سمت کشاورزی قراردادی سوق خواهد داد ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به اینکه سالانه بخشی از محصول تولیدی گندم از شبکه خارج می گردد، شیوه کشاورزی قراردادی از وقوع این امر ممانعت به عمل خواهد آورد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه گندمکاران در سرتاسر استان جهت عقد کشت قراردادی گندم و استفاده از مزایای آن می توانند به مراکز جهادکشاورزی مراجعه کنند، افزود: استفاده از تخفیف حق بیمه محصول و پرداخت سهم کشاورز موقع برداشت و کسر از بهای محصول ، دریافت سهمیه کودهای شیمیایی مراحل کاشت ، داشت بصورت اعتباری و کسر مبلغ در مرحله فروش محصول به تعاون روستایی و بهره مندی از ارهنمایی کارشناس ناظر معرفی شده در طول دوره کاشت ، داشت و برداشت از جمله مزایای عقد کشاورزی قراردادی گندم می باشد.

 فتحی با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی پیشبرد کشاورزی قراردادی در مورد محصول گندم به سازمان تعاون روستایی واگذار شده است،گفت: قرارداد کارخانجات با اداره کل غله در این استان نیز وجود دارد و اگر ایشان اقدام به ثبت محصول در سامانه سیفام نمایند مابه التفاوت هزینه پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در حوزه نظارت و بازرسی کالاهای اساسی گفت: مسئولیت نظارت و بازرسی در مورد محصولات کشاورزی بر عهده سازمان جهادکشاورزی است و لذا فعالیت نیروهای معرفی شده بسیج و سازمان صمت در قالب تصمیم گیریهای سازمان جهادکشاورزی خواهد بود و پس از استقرار این نیروها طبق همان فرایندی که در گذشته وجود داشته و در جلسات قرارگاه مورد آسیب شناسی قرار گرفته، عمل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در خصوص تامین منابع، پیش بینی های لازم صورت گرفته و محل استقرار نیروهای تعیین شده از سوی سازمان صمت نیز همان محل سازمان صمت بوده و برای نیروهای تعیین شده سازمان بسیج نیز محلی از سوی سازمان جهادکشاورزی در نظر گرفته خواهد شد، افزود: نحوه نظارت این نیروها در کمیسیون نظارت مشخص گردیده است و بر مبنای نظر کمیسیون کارت بازرسی صادر خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه از امروز آموزش این نیروها آغاز گردیده و در حین آموزش این نیروها کارتهای بازرسی آنها نیز صادر خواهد شد، گفت: از نظر اعلام نیاز نیز دستورالعمل کاملاً شفاف سازی نموده است و 40 نفر از سازمان صنعت و معدن و 40 نفر از سازمان بسیج مستضعفین تعیین شده که در قالب اکیپی دو نفره به بازرسی خواهند پرداخت و تعداد نیروهای در نظر گرفته شده در شهرستانها نیز یک نفر خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر لزوم آغاز عملکرد نظارت این گروه ها گفت: در وهله اول لازم است سرگروه یا رهبر تیم مستقر بوده و شروع به کار کنند در ادامه طبق دستور العمل ، همان شماره تماس بازرسی  124 فعال بوده و در قالب اکیپ های بازرسی به گزارش ها رسیدگی خواهد شد.