نقش تأثیرگذار زنان روستایی و عشایری در حفاظت و احیای منابع طبیعی

آغاز برداشت بادام از باغ‌های نی‌ریز
آگوست 13, 2023
تمام توان وزارت جهادکشاورزی را برای اجرای قطعی طرح به کار خواهیم بست
آگوست 15, 2023

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری بر بسیج عمومی و اقدام جهادی در کاشت نهال در کشور تاکید کرد و گفت: در این بین نقش زنان روستایی و عشایری در این نهضت سبز و در حفاظت و احیای منابع طبیعی پررنگ و اثرگذار است.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مریم طهماسبی در برنامه زنده تلویزیونی سیمای خانواده، ضمن تشریح مشارکت زنان روستایی و عشایری در طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور و همچنین اثربخشی نقش این قشر از جامعه در حفاظت و احیای محیط زیست و منابع طبیعی، به بیست و ششمین نشست کمیته جنگلداری فائو(COFO)۲۶ اشاره کرد و گفت: در نشست فائو بر افزایش اعتبارات دولت‌ها و بسیج منابع مالی برای جنگل‌کاری و توسعه جنگل تاکید شد که کشور ما نیز در این طرح جهانی تعهد دارد طی ۴ سال ۲.۵ تا ۳ هکتار از منابع طبیعی را احیا کند.

وی با بیان این که ما در کشوری هستیم که کمتر از ده درصد از سطح آن را جنگل‌ تشکیل می‌دهد، افزود: در ۱۰۰ سال گذشته حدود ۸ میلیون هکتار از جنگل‌های ایران از بین رفته است که قرار است، ۲.۵ تا ۳ میلیون هکتار از این اکوسیستم در طرح کاشت یک میلیارد نهال بازسازی شود.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در بخش دیگری از سخنان خود، سرانه جنگل در دنیا را حدود ۶ هزار متر مربع معرفی کرد و گفت: در کشور ما این سرانه حدود ۱۷۰۰ متر مربع است؛ بنابراین باید تلاش کنیم با کاشت درخت در راستای توسعه جنگل‌ها و افزایش سرانه فضای سبز اقدام شود.

طهماسبی با اشاره به شرایط آلودگی هوای شهرها و افزایش ریزگردها در تعداد بیشتری از شهرهای کشور، بیان کرد: ضرورت دارد تا با یک بسیج عمومی و همگانی اقدام جهادی در کاشت نهال در کشور داشته باشیم؛ از سویی نقش زنان روستایی و عشایری در این نهضت سبز و در حفاظت، احیای منابع طبیعی بسیار پررنگ است.

وی افزود: در این راستا، دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، آموزش‌های لازم برای مشارکت زنان روستایی و عشایری در طرح کاشت یک میلیارد درخت را به طور جدی پیگیری می‌کند، در واقع زنان روستایی و عشایری به عنوان همسر و مادر برای افراد خانواده خود و جامعه روستایی که در آن زندگی می‌کنند، نقش آموزشی دارند.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در ادامه گفت: در حوزه تعاملات بین‌المللی، تمامی کشورهای جهان در قالب کنوانسیون‌ها و معاهدات خاص ملزم شده‌اند تا نسبت به کاشت هزار میلیارد درخت تا پایان سال ۲۰۳۰ اقدام و تولید کربن را ۵۰ درصد کاهش دهند و تا پایان ۲۰۵۰ تولید کربن را به صفر برسانند که در قالب این الزامات بین‌المللی، کشور ما نیز نسبت به کاشت درخت به تعداد زیاد و در سطوح وسیع باید اقدام کند.

وی اضافه کرد: آمارهای تولید نهال کشور نشان می‌دهد در دو دهه گذشته یعنی ظرف مدت ۱۶ سال پیش، حدودا ۲۷۰ میلیون نهال تولید شده که متوسط سالانه حدود ۱۷ میلیون اصله نهال بوده است که با راه‌اندازی این نهضت سبز، برای ۲۵ میلیون اصله نهال در سال برنامه‌ریزی شده است.

طهماسبی در پایان تاکید کرد: آموزش زنان روستایی و عشایری برای تولید، کاشت و توسعه گونه‌های سازگار و بومی و سریع‌الرشد در هر منطقه مدنظر ما است.