نوسازی واصلاح ۲۶۵ هکتار از باغات هرمزگان

عدس سیاه محصولی اقتصادی و کم آب‌خواه
می 9, 2023
حاصلخیزی خاک در پی کاشت نخود دیم
می 11, 2023

مدیر باغبانی جهادکشاورزی هرمزگان سطح زیرکشت باغات استان را ۸۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: در سال گذشته 265 هکتار از باغات استان اصلاح و نوسازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان هرمزگان، محمد رضا شیخ زاده افزود: توسعه، اصلاح و نوسازی باغ‌های میوه گرمسیری و نیمه گرمسیری در محصولات مرکبات هرمزگان انجام شده و تاکنون 52 هزار اصله نهال مرکبات از نوع نارنگی محلی سیاهو، لیموترش پیوندی و گریپ فروت در باغات هدف کشت شده است. 

وی بیان کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی، آب و هوای منطقه و طبق تحقیقات انجام شده کارشناسان، توزیع پاجوش خرما. از جمله ارقام در حال کشت در طرح یادشده است و پارسال در راستای اجرای این طرح هفت هزار اصله پاجوش خرما. از رقم‌های برحی، خنیزی و مرداسنگ کشت شد. 

مدیر باغبانی جهادکشاورزی هرمزگان بیان کرد: اصلاح و نوسازی باغات از برنامه‌های مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح است. سال گذشته از مجموع اعتبارات تخصیص یافته 6 میلیارد و 200 میلیون تومان برای این امر اختصاص یافت و عملیات تهیه و کشت درخت خرما. و نهال مرکبات در شمیل، سرخنگی و هماگ بندرعباس اجرا شد. 

 وی همچنین ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل استان هرمزگان در حوزه کشاورزی بحث نوسازی و اصلاح باغات و نخیلات است که با اجرای آن کشاورزان و باغداران از کاشت ارقام کم محصول و کم بازده به سمت کاشت ارقام پر محصول و سود ده هدایت می‌شوند. 

شیخ زاده توضیح داد: باغداران هرمزگانی می‌توانند در صورت تمایل جهت اصلاح، نوسازی و توسعه باغات خود با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت (کمک‌های فنی و اعتباری) با مراجعه به مراکز و مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌های استان و ثبت‌نام در سامانه تسهیلات سازمان از مزایای این طرح استفاده کنند. 

وی یادآورشد: با اجرای کامل این طرح می‌توانیم شاهد باشیم باغداران و کشاورزان استان از کشت سنتی و درآمد حداقلی به کشت نوین با ارقام تجاری و مرغوب و البته درآمد اقتصادی بسیار مناسب رسیده‌اند که این مسئله اولویت دولت سیزدهم و استاندار هرمزگان نیز هست.