هر ساله برداشت زعفران از اوایل آبان ماه شروع و تا اوایل اذر ماه ادامه دارد.

برگزاری مراسم روز مزرعه کشت نباتات علوفه ای در تناوب با غلات در هوراند
نوامبر 22, 2021
تولیدات کشاورزی در بیجار ۳۰ درصد افزایش یافت
نوامبر 22, 2021

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شهربابک گفت: برداشت زعفران در سال جاری با احتساب متوسط عملکرد هر هکتار 3.25کیلو گرم می باشد که پیش بینی می گردد 455 کیلو گرم زعفران از سطح مزارع شهرستان برداشت شود .

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، منگلی گفت : سطح زیر کشت زعفران 165 هکتاربوده که 145 هکتار ان بارور و 20 هکتار نهال می باشد که ترویج کاشت زعفران با برگذاری کلاس های آموزشی، توزیع برگه های ترویجی ،بازدید های ترویجی و معرفی  متقاضیان جهت دریافت تسهیلات بانکی باعث رونق این محصول در شهرستان می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک خاطر نشان کرد: بیشترین سطح زیر کشت دراین شهرستان  متعلق به منطقه جوزم و حومه شهربابک و کمترین سطح به مناطق کوهستانی مانند خبر است.

وی گفت: محصول تولیدی شهرستان پس از بسته بندی سنتی در بازار های داخلی شهربابک ،انار  ،کرمان و استان های همجوار یزد و خراسان به فروش می رسد.

منگلی گفت:  چون مراحل کاشت، داشت ، برداشت و به خصوص جداسازی کلاله از گل توسط کارگر انجام می گردد و با توجه به دستمزد بالای کارگر و همچنین قیمت بالای نهاده های کشاورزی (کود دامی و شیمیایی)وپیاز زعفران  ،  این عوامل منجر به بالا رفتن هزینه تولید زعفران گشته که در نتیجه سود خالص کشاورز کاهش می یابد. مشکل بودن فرایند دریافت تسهیلات بانکی ،نبود کارگاه فرآوری و بسته بندی در شهرستان نیز از مشکلات زعفران کاران منطقه است.

وی افزود: با توجه به سن مزارع زعفران و میزان گل دهی بوته ها در هر هکتار بطور متوسط 15 تا 20 نفر بصورت روزانه در طی فصل برداشت مشغول بکار هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته تعدادی از کشاورزان اقدام به جداسازی پیاز از مزارع خود نموده اند.همچنین تغییرات جوی و اقلیمی محصول امسال 30 درصد کاهش داشته است.