آمادگی تولید پنج میلیون نهال توسط شرکت کشت و صنعت کارون
ژانویه 21, 2024
شبکه شاد فرصتی استثنایی برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت
ژانویه 22, 2024

کشت قراردادی یونجه یک شیوه همکاری بین کشاورزان و صاحبان زمین‌های کشاورزی است که در آن طرفین توافق می‌کنند که با یکدیگر زمین کشاورزی مورد نظر را بکارند و از درآمد حاصل از آن نفع ببرند. کشت قراردادی یونجه یک نوع از قرارداد مزارعه است که طرفین ملزم هستند که برای انجام موضوع قرارداد، با یکدیگر همکاری کنند و زودتر از موعد مقرر اجازه فسخ قرارداد را ندارند.


مناطق کشت یونجه


یونجه یک گیاه چندساله است که در مناطق مختلف جهان با شرایط آب و هوایی متفاوت کشت می‌شود. در ایران، بیشترین تولید یونجه در استان‌های همدان، اصفهان، خوزستان، فارس، کرمان، یزد و تهران صورت می‌گیرد. این استان‌ها دارای خاک‌های مناسب، زهکشی خوب، منابع آبی کافی و دمای متعادل برای رشد یونجه هستند. یونجه برای کشت در مناطق سردسیر، گرمسیر و خشکسیر نیز ارقام مختلفی دارد. برای مثال، یونجه همدانی برای مناطق سردسیر، یونجه یزدی برای مناطق گرمسیر و یونجه کوزاک برای مناطق خشکسیر مناسب هستند.



انواع رقم های یونجه


انواع مختلفی از یونجه وجود دارد که بر اساس مقاومت به سرما، خشکی، شوری، بیماری‌ها و آفات، عملکرد و کیفیت علوفه، رنگ گل و میوه، شکل برگ و برگچه، زمان گلدهی و برداشت تفاوت دارند. برخی از انواع یونجه عبارتند از:

  • نژادهای ایرانی: همدانی، بمی، یزدی، قره‌یونجه، بغدادی، مهاجرانی، هراتی، افغانی و نیک شهری
  • نژادهای غیر ایرانی: پاسیفیک گلد، سونورا، سی‌ریور، سکوئل، ماسیرسا، رنجر، کانادایی دورانگو، هاردیگان، ترکستانی، سی‌یواف۱۰۱، پاسیفیک استار
  • ارقام تراریخت: یونجه‌هایی که از تلاقی دو یا چند نژاد یونجه به‌وجود آمده‌اند و معمولاً دارای صفات بهتری هستند. مثال: یونجه کوزاک (از تلاقی یونجه ترکستانی و یونجه رنجر)، یونجه امپرور (از تلاقی یونجه سونورا و یونجه رنجر)، یونجه آرکو (از تلاقی یونجه سونورا و یونجه کوزاک)

نیازمندی های کاشت قراردادی یونجه


برای کاشت قراردادی یونجه، باید نیازمندی‌های زیر را در نظر داشت:

  • یک زمین مناسب برای کاشت یونجه که دارای خاکی با بافت لومی – شنی یا لومی – رسی با زهکشی مناسب، عمقی بیش از یک متر، پی اچ در حدود 6.3 تا 7 و هدایت الکتریکی کمتر از 2 میلی موس بر سانتی متر باشد.
  • یک منبع آبی کافی و مطمئن که بتواند برای هر هکتار یونجه دست کم 100-80 لیتر آب در دقیقه فراهم کند.
  • یک نژاد یونجه مناسب برای شرایط آب و هوایی و خاکی منطقه که مقاوم به سرما، خشکی، شوری، بیماری‌ها و آفات باشد و عملکرد و کیفیت علوفه بالایی داشته باشد.
  • یک قرارداد کاشت یونجه با صاحب زمین که شرایط و مسئولیت‌های هر طرف را به صورت روشن و قانونی مشخص کند و میزان تقسیم درآمد حاصل از فروش یونجه را تعیین کند.
  • یک برنامه کاشت، داشت، برداشت و تناوب یونجه که با توجه به نیازهای کودی، آبی، علف‌کشی و بیماری‌زایی یونجه تهیه شود.


کشت قراردادی یونجه با سروبان


شرکت سروبان به واسطه سالها حضور در این حوضه توانسته است اعتماد بسیاری را جلب کند از مشتریان تا حدی که سه دامداری بزرگ کشور در ابتدا به جذب 20% تا 30% علوفه مورد نیاز سالیانه خود از طریق سروبان شده اند. سروبان به واسطه رسالت و فعالیتی که در این راستا مشتریان را مجاب به استفاده از سیستم کشت قراردادی کرده است.

کشت قراردادی غلوفه به این صورت است که قبل از شروع کاشت با کشاورز های سرار ایران قرارداد بسته میشود.همچنین کشاورز در دوره کشت میتواند تا حدود 20% نیاز مالی خود را به واسطه مدیریت سروبان که در قالب نهاده اعم از کود و سم و خدمات حوضه کشاورزی را داشته باشد. همچنین در مرحله داشت عده ای کارشناس که یا از طرف سروبان یا از طرف دامداری مربوطه به محل اعزام میشود تا بتوانند مراحل تولید را بررسی و به استاندارد مورد نظر خود برسند.

در این قراداد پرداخت ها به کشاورز به صورتی شکل میگیرد که در انتها درصدی تخفیف در قیمت روز لحاظ میشود. قیمت روز از 5 مکانیزم استفاده میشود که در حال حاضر استفاده میشود و حاصل مصاحبه با چندین کشاورز می باشد که در دوره 5 ماهه آماده سازی قرارداد است.همچنین دامداری های بسیار بزرگی هستند که حاضر به همکاری در این زمینه هستند .این نوع کشاورزی مورد نیاز جامعه عست که هم نیاز دامداری برطرف و محصول را با قیمت مناسب تر تهیه می نماید هم کشاورز از پیش فروش محصول خود مطمئن باشد و تمرکز روی تولید خود و عمکرد بهتری را در بر داشته باشد که بهره برداری قابل توجهی داشته باشد که در آمد بهتری داشته باشد.این نوع کشاورزی رفع نیاز های دو طرف قرارداد یعنی کشاورز و دامداری به صورت صحیح و به روشی که عملیاتی باشد پیاده سازی میشود.