آغاز برداشت گیاه دارویی بادرشبو از مزارع آذربایجان غربی

آغاز برداشت میگو از سایت گواتر شهرستان چابهار
آگوست 15, 2021
برداشت 29 تن دانه های روغنی گلرنگ در شهرستان خداآفرین
آگوست 15, 2021

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از برداشت گیاه دارویی بادرشبو از سطح 300 هکتار از اراضی زیر کشت این گیاه در سطح استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جعفر وحدت افزود: امسال 300هکتار از اراضی استان زیر کشت بادرشبو رفته است که برآورد می شود از این مزارع حدود 6 هزار تن پیکره رویشی تولید و به بازار عرضه شود.

وحدت با تاکید بر ضرورت مبارزه به موقع باعلفهای هرز ومدیریت بهینه مصرف آب در مزارع و دقت درروشهای کشت وبرداشت این محصول اظهار کرد: همزمان با فرا رسیدن مرداد ماه استحصال گیاه بادرشبو در آذربایجان غربی آغاز می شود و تا اواخر شهریور ماه ادامه می یابد.

وی ادامه داد: تعداد 5 واحد تولید عرقیات گیاهی جهت عرقگیری از محصول بادرشبو کشت شده در سطح استان فعالیت دارند و عرق استحصالی  جهت مصرف در تهیه شربت ، نقل در داخل استان و مازاد آن به خارج از استان صادر می‌شود.

وحدت با بیان اینکه از این میزان تولید بیش از دو و نیم میلیون لیتر عرق استحصال می شود، تاکید کرد: بخشی از محصول تولیدی برای تهیه عرقیات و برای مصارف صنعتی توسط کارخانه های استحصال عرقیات به مصرف رسیده و بخشی دیگر نیز به صورت سنتی و در کارگاه های کوچک عرق گیری یا در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: ارومیه، خوی ،سلماس و میاندوآب جزو شهرستان‌هایی هستند که کشت عمده این محصول در آن‌ها انجام می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: کار خشک کردن سرشاخه های گلدار این محصول برای ایجاد تنوع و افزایش زمان عرضه محصول برای تهیه دمنوش در دستور کار مدیریت باغبانی و مجری طرح گیاهان دارویی استان قرار گرفته است. بطوری که با خشک کردن سرشاخه در سایه می‌توان در طول سال از این محصول ارزشمند استفاده کرد.

لازم به ذکر است که بادرشبو گیاهی آرام بخش و اشتها آور است که در مرحله گلدهی از بیشترین مقدار ماده ی موثره برخوردار است . بدین منظور برای استخراج اسانس اواخر مرحله گلدهی هنگامی که یک سوم گلها سبز رنگ شده باشند زمان مناسبی برای برداشت محصول است.