تحقق جهش در تولیدات کشاورزی با انجام کشاورزی حفاظتی و نیمه حفاظتی در اراضی دیم

برداشت ۱۱۵۰ تن محصول انجیر از باغات واقع در حاشیه رودخانه ارس در شهرستان جلفا
سپتامبر 5, 2021
تامین ذرت علوفه ای اولویت کشاورزان شیرازی
سپتامبر 5, 2021

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، گفت: جهش در تولیدات کشاورزی لرستان با انجام کشاورزی حفاظتی و نیمه حفاظتی در اراضی دیم محقق می شود.

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان؛ اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در جلسه ستاد زراعت این سازمان با اعلام این خبر گفت: تغییر زمان کشت محصول سیب_زمینی و چغندر قند از بهار به پاییز و نیز کاشت نشایی باعث کاهش مصرف آب می‌شود‌، با توجه به عدم بارش مناسب و کم بودن آب سفره‌های زیرزمینی انجام این مهم واجب و ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها را موظف کرد با هماهنگی امور آب نسبت به شناسایی و ابطال مجوز افرادی که موافقت اصولی حفر چاه جهت استفاده در گلخانه، دامداری، مرغداری، پرورش شترمرغ و…. را گرفته و یا آب رودخانه‌ها را پمپاژ و اقدام به فروش می آیند اقدام نمایند.

 وی به اهمیت کشت کلزا اشاره کرد و گفت ۸۴ درصد روغن کشور از خارج وارد می‌شود و طی چهار سال آینده واردات روغن باید به ۵۰ درصد برسد لذا در قالب یاوران تولید آموزش اصولی کشت کلزا توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم به تعهدات خود  که کاشت ۵ هزار هکتار کلزا بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است عمل کنیم.

 این مقام مسئول تصریح کرد با وجود بروز پدیده خشکسالی در سال جاری سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان نسبت به تامین ۲۶۰۰۰ تن بذر گندم اصلاح شده که از نظر کیفیت در حد بین المللی هستند اقدام کرده است لذا ضروری است با یک برنامه‌ریزی مناسب بذر به دست کشاورزان برسد.

جذب کودهای اوره،‌پتاس و فسفات ، راه اندازی اکیپ‌های تنظیم، تعمیر و نگهداری کارنده ها، آموزش و ترویج رعایت تراکم بذر با استفاده از ظرفیت یاوران تولید ، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی بیمه محصولات کشاورزی و  پیگیری واگذاری ایستگاه های پمپاژ در قالب ماده ۲۷ از دیگر مواردی بود که مورد تاکید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان قرار گرفت.