تولید 160 هزار تن چغندرقند در استان سمنان

کارگاه آموزشی ترویجی کاشت نخود دیم در شهرستان آوج برگزار شد
مارس 16, 2022
آغاز برداشت باقلا در کازرون
مارس 28, 2022

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره میزان سطح زیر کشت این محصول و تولید سالانه آن گفت: استان سمنان با سطح زیر کشت ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار ۲/۶ درصد اراضی چغندر بهاره کل کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، لطف‌الله رضایی گفت: استان سمنان با تولید ۱۶۰ هزار و ۵۰۰ تن رقم ۲/۸ درصد میزان تولید کل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: پایین بودن قیمت تضمینی چغندرقند سبب شده است تا این محصول با برخی از محصولات سبزی و صیفی همانند گوجه‌فرنگی نتواند رقابت کند و به همین دلیل کشاورز از انجام عملیات داشت صحیح به‌موقع و کافی مانند آبیاری چغندرقند کاسته و به محصولات رقیب اختصاص دهد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به دیگر مشکلات کشت چغندرقند گفت: به روز نبودن صنایع کارخانه‌های قند در فرآیند و عملکرد تولید چغندرقند تأثیر منفی گذاشته است.

رضایی گفت: کارخانه‌های قند فعال در منطقه به جای اتخاذ سیاست‌های بهره‌وری در واحد سطح در جهت افزایش عملکرد کمی و کیفی محصول در منطقه اقدام به واردات چغندرقند از سایر مناطق همانند استان‌های همدان و کردستان کرده اند .

 وی خاطرنشان کرد: افزایش هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر، گرانی نهاده‌ها و هزینه‌های کارگری، نیمه مکانیزه بودن عملیات برداشت، کمبود نیروی کارگری برای برداشت محصول و کیفیت نامناسب کودهای شیمیایی و سموم آفت‌کش برخی از مسائل و مشکلات زراعت چغندرقند است ‌.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: تهیه بستر کامل کشت در پاییز و کشت در اولین فرصت در بهار، دستگاه‌های جدید کاشت بذر چغندرقند، ارتقای درجه مکانیزاسیون به‌ویژه در زمینه برداشت محصول، اعطای کمک‌های فنی و اعتباری در قالب تسهیلات یارانه دار کم‌بهره و بلاعوض به کشاورزان، ارتقای دانش فنی کارشناسان از طریق آموزش‌های کاربردی تعیین متناسب قیمت تضمینی محصول بر اساس هزینه‌های تمام شده و کیفیت محصول اجرای کشت الگوی چغندرقند پاییزه در مناطق گرم استان برخی پیشنهادات برای بهبود وضعیت کشت چغندرقند است.

رضایی گفت: کارخانه‌های قند می‌تواند افزایش قیمت خرید چغندرقند وارداتی و هزینه حمل آن را در جهت افزایش راندمان محصول منطقه هزینه کنند.

وی اضافه کرد امیدواریم با تغییر مدیریت در کارخانه و ایجاد یک رویکرد جدید همچنین انعقاد قرارداد منصفانه با کشاورزان وانجام مساعدتهای لازم مالی واموزش کشاورزان در طول دوره کاشت و داشت و برداشت از ظرفیت موجود حداکثر بهره برداری صورت پذیرد.