خواص دارویی گل محمدی : فواید دارویی گل خوش‌‌‌‌بو و خوش‌عطر

خیار های اسلایس شده در لیوان آب سروبان
خواص و فواید خیار
فوریه 12, 2020
تیره گیاهی اسطوخودوس سروبان
تیره گیاهی اسطوخودوس
فوریه 16, 2020

برای خرید و فروش گل محمدی به سروبان مراجعه کنید

گل سرخ یا همان گل محمدی نوعی گل رز است که در ایران به صورت گسترده کاشت و مصرف میشود مصرف منظم چای گل محمدی در گام اول به سم زدایی و پاکسازی بدن کمک می کند چون روی کبد و صفرا تأثیر مستقیم گذاشته و باعث تمیزی آن ها می شود در ادامه در مورد خواص دارویی گل محمدی بیشتر بخوانید.

خواص دارویی گل محمدی و فرآورده های آن

گل محمدی تقویت کننده قلب است و استفاده از این گل خوشبو موجب کاهش التهاب می شود. فراورده های این گل اسانس، گلبرگ خشک و گلاب است که از آن در صنایع عطر سازی، آرایشی، صنایع غذایی و فراورده های بهداشتی استفاده می شود. اسانس پر از خواص دارویی گل محمدی از پیچیده ترین فراورده های معطر است که در آن حدود ۵۰۰ ترکیب وجود دارد.

به همین دلیل است که رعایت اصول بهداشتی در تهیه گلاب و استخراج اسانس از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا اگر تمام نکات مهم رعایت نشوند ممکن است بسیاری از ترکیبات ارزشمند و ظریف و خواص آن در معرض تخریب قرار بگیرند.

خواص دارویی گل محمدی در فرآورده های بهداشتی

استفاده از فرآورده های گل محمدی برای مصارف بهداشتی از زمان های قدیم رواج داشته است، زیرا علاوه بر عطر بی نظیری که دارد، خواص دارویی گل محمدی در از بین بردن چین و چروک های پوست، مرطوب کنندگی پوست و درمان التهاب های پوست به خصوص در پوست های لطیف و حساس (مانند پوست نوزادان) همواره مورد توجه بوده است. امروزه نیز در صنایع بهداشتی به خصوص در تهیه و تولید کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده ، صابون، لوسیون های پاک کننده پوست از اسانس طبیعی و گلاب این گل استفاده می شود.

مهمترین ارزش خواص دارویی گل محمدی استفاده از گلاب و اسانس آن در صنایع عطر سازی است، اسانس گل محمدی در فرمولاسیون عطرهای پرفروش و بسیار معروف دنیا به کار می رود. به همین دلیل است که اسانس و گلاب گل محمدی تولید کشورمان هر ساله نه تنها به کشورهای حوزه خلیج فارس بلکه به اروپا به ویژه کشورهای انگلستان و فرانسه صادر می شود.

علاوه بر این گل محمدی غنچه و خشک شده آن را نیز به کشور های دیگر صادر می کنند. غنچه خشک شده گل محمدی علاوه بر مصارف تزئینی، استفاده آن در آب وان حمام نیز باعث می شود تا عصاره آن به عنوان عطر دهنده و نرم کننده مو به کار رود.

خواص دارویی گل محمدی در انواع غذاهای سنتی

از گل محمدی در مربا، شربت، صنایع شیرینی سازی و گلاب آن در انواع دسر و بستنی در اغلب کشورها استفاده می شود. پودر گلبرگ های گل محمدی همراه با ماست مصرف می شود که طرفداران خاص خودش را دارد و چون خواص دارویی گل محمدی زیاد است به عنوان ادویه در بسیاری از غذاها هم استفاده می شود.

در شمال آفریقا به خصوص در مراکش ادویه معروفی به نام راس الحانوت (به معنای رأس ادویه ها) وجود دارد که بسیار مورد توجه است و به دلیل مغذی بودن معمولا در غذاهای اعیاد به خصوص عید فطر از آن استفاده می کنند.استفاده از گلاب در شله زرد، انواع دسرهای ایرانی و همچنین غذاهای عربی، ترکی، و هندی مرسوم است.

از دیگر خواص دارویی گل محمدی استفاده از دمنوش آن است که آرام بخش می باشد و حاوی ترکیبات ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی است. ایران موقعیت ممتازی در تولید این گیاه ارزشمند دارد و محصولات متنوعی از آن در این جا تولید می شود که از شهرت جهانی و کیفیت برخوردار هستند.

خواص دارویی دمنوش گل محمدی

چای یا دمنوش گل محمدی یک نوشیدنی معطر و فوق‌العاده با خواص مثال‌زدنی که از خواص دارویی گل محمدی سرشار است و برای آن‌هایی است که علاقه‌مند به نوشیدنی‌های گرم هستند مناسب میباشد. شما می‌توانید از این گلبرگ‌های خوش‌رنگ و معطر چای تهیه کرده و یک نوشیدنی صد درصد ایرانی و آرام‌بخش تهیه کنید.این گیاه معطر دارای قند، تانن، اسید گالیک، اسانس، مواد پکتینی و ماده رنگی است.

کاسبرگ رز وحشی یکی از منابع سرشار ویتامین سی در قلمرو گیاهان شناخته می‌شود.کاسبرگ رز همچنین غنی از ویتامین‌های آ، بی و کی است. در گذشته از کاسبرگ رز شربتی تهیه می‌شد که در زمان جنگ جیره‌بندی می‌گردید و برای افزایش مقاومت بدن کودکان در برابر عفونت‌ها و درمان سرماخوردگی معمولی به آن‌ها خورانده می‌شد.

فواید گل محمدی برای سلامت پوست

خواص گل محمدی بسیار فراوان و بی شمار هستند. گل محمدی به دلیل بو و رایحه فوق العاده ای که دارد پوست را در حالت طبیعی حفظ میکند. دلیل اصلی این حفاظت وجود آنتی اکسیدان در گل محمدی است که از پوست در مقابل آسیب رادیکالهای آزاد محافظت می کند.

برای روشن تر شدن پوست صورت می توانید از مخلوط عسل و پودر گل محمدی استفاده نمایید. پوست صورت خود را با پودر گل محمدی و عسل پاک کنید سپس بعد از ۱۵ دقیقه بشویید، این ماسک خوب و موثر موجب روشن تر شدن پوست صورت می شود. از دیگر خواص گل محمدی برای پوست کمک به از بین بردن لکه های روی صورت است.

گل محمدی غنی از ویتامین سی و سایر آنتی اکسیدان ها است. ویتامین سی باعث سفت تر شدن سلول های پوست صورت می شود و همچنین باعث افزایش کلاژن پوست می شود. از همین رو آکنه ها و لکه های روی صورت به راحتی از بین بروند.

برای بهبود و درمان جوش های صورت یک قاشق غذاخوری پودر گل محمدی را با نصف فنجان آب گوجه فرنگی یا آب خیار را به خوبی مخلوط کنید و آن را روی پوست صورت و گردن قرار دهید و بعد از۳۰ دقیقه آن را بشویید. در صورتی که این ماسک را هر هفته یک تا دو بار روی پوست قرار دهید جوش ها از بین می روند و در محو کردن چین و چروک های صورت موثر و مفید است.

خواص دارویی گل محمدی برای موی سر

از دیگر خواص دارویی گل محمدی کمک به افزایش رشد مو است. این گل پرخاصیت باعث تقویت فولیکول های مو می شود و این عامل موجب افزایش رشد مو می شود. همچنین گل محمدی نرم کننده فوق العاده ای برای مو ها است. گل محمدی را بر روی پوست سر بمالید این امر باعث افزایش گردش خون بر روی پوست سر می شود و باعث تحکیم موها می شود.

خواص دارویی چای گل محمدی

مصرف منظم چای گل محمدی در گام اول به سم‌زدایی و پاکسازی بدن کمک می‌کند. چون روی کبد و صفرا تأثیر داشته و باعث تمیزی آن‌ها می‌شود.این نوشیدنی معطر ادرارآور است و به کنترل حالت احتباس آب در بدن کمک می‌کند. البته باید گفت که با یک گل بهار نمی‌شود.یعنی با نوشیدن یک فنجان چای گل محمدی نمی‌توانید از این خواص بی‌نظیر بهره‌مند شوید، بلکه باید این نوشیدنی را به‌صورت منظم و یک دوره درمانی میل کنید.

تب بری از خواص دارویی چای گل محمدی

اگر تب دارید می‌توانید به این چای اعتماد کنید. چای گل محمدی باعث کاهش دمای بدن شده و تب را کاهش می‌دهد.این چای برای پاکسازی بدن و کاهش التهاب و همچنین برطرف کردن ضایعات پوستی نیز موثر است.نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که گل محمدی از تشدید عفونت جلوگیری می‌کند.

آرامش اعصاب از خواص دارویی چای گل محمدی

چای گل محمدی باعث تسکین دستگاه عصبی می‌شود. اگر به طور منظم از این چای میل کنید از مشکلاتی مانند بی‌خوابی و خستگی خلاص خواهید شد.این نوشیدنی مفرح اعصاب بعد از یک روز کاری طولانی‌مدت و همراه با استرس است و باعث رفع خستگی و کسب انرژی دوباره می‌شود.

نویسنده: حسین احمدی

گل سرخ یا همان گل محمدی نوعی گل رز است که در ایران به صورت گسترده کاشت و مصرف میشود مصرف منظم چای گل محمدی در گام اول به سم زدایی و پاکسازی بدن کمک می کند. چون روی کبد و صفرا تأثیر مستقیم گذاشته و باعث تمیزی آن ها می شود. در ادامه در مورد خواص دارویی گل محمدی بیشتر بخوانید.

گل محمدی

خواص دارویی گل محمدی و فرآورده های آن

گل محمدی تقویت کننده قلب است و استفاده از این گل خوشبو موجب کاهش التهاب می شود.

فراورده های این گل اسانس، گلبرگ خشک و گلاب است که از آن در صنایع عطر سازی، آرایشی، صنایع غذایی و فراورده های بهداشتی استفاده می شود.

اسانس پر از خواص دارویی گل محمدی از پیچیده ترین فراورده های معطر است که در آن حدود ۵۰۰ ترکیب وجود دارد.


به همین دلیل است که رعایت اصول بهداشتی در تهیه گلاب و استخراج اسانس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

زیرا اگر تمام نکات مهم رعایت نشوند ممکن است خواص آن در معرض تخریب قرار بگیرند.

خواص دارویی گل محمدی در فرآورده های بهداشتی

استفاده از فرآورده های گل محمدی برای مصارف بهداشتی از زمان های قدیم رواج داشته است.

زیرا علاوه بر عطر بی نظیری که دارد، خواص دارویی گل محمدی در از بین بردن چین و چروک های پوست، مرطوب کنندگی پوست و درمان التهاب های پوست به خصوص در پوست های لطیف و حساس همواره مورد توجه بوده است.

امروزه نیز در صنایع بهداشتی به خصوص در تهیه و تولید کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده ، صابون، لوسیون های پاک کننده پوست از اسانس طبیعی و گلاب این گل استفاده می شود.


مهمترین ارزش خواص دارویی گل محمدی استفاده از گلاب و اسانس آن در صنایع عطر سازی است.

اسانس گل محمدی در فرمولاسیون عطرهای پرفروش و بسیار معروف دنیا به کار می رود.
علاوه بر این گل محمدی غنچه و خشک شده آن را نیز به کشور های دیگر صادر می کنند.

غنچه خشک شده گل محمدی علاوه بر مصارف تزئینی، استفاده آن در آب وان حمام نیز باعث می شود تا عصاره آن به عنوان عطر دهنده و نرم کننده مو به کار رود.

خواص دارویی گل محمدی در انواع غذاهای سنتی

از گل محمدی در مربا، شربت، صنایع شیرینی سازی و گلاب آن در انواع دسر و بستنی در اغلب کشورها استفاده می شود.

پودر گلبرگ های گل محمدی همراه با ماست مصرف می شود که طرفداران خاص خودش را دارد و چون خواص دارویی گل محمدی زیاد است به عنوان ادویه در بسیاری از غذاها هم استفاده می شود.
در شمال آفریقا به خصوص در مراکش ادویه معروفی به نام راس الحانوت وجود دارد که بسیار مورد توجه است

و به دلیل مغذی بودن معمولا در غذاهای اعیاد به خصوص عید فطر از آن استفاده می کنند.

استفاده از گلاب در شله زرد، انواع دسرهای ایرانی و همچنین غذاهای عربی، ترکی، و هندی مرسوم است.
از دیگر خواص دارویی گل محمدی استفاده از دمنوش آن است که آرام بخش می باشد.

حاوی ترکیبات ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی است.

ایران موقعیت ممتازی در تولید این گیاه ارزشمند دارد و محصولات متنوعی از آن در این جا تولید می شود.

خواص دارویی دمنوش گل محمدی

چای یا دمنوش گل محمدی یک نوشیدنی معطر و فوق‌العاده با خواص مثال‌زدنی که از خواص دارویی گل محمدی سرشار است و برای آن‌هایی است که علاقه‌مند به نوشیدنی‌های گرم هستند مناسب میباشد. شما می‌توانید از این گلبرگ‌های خوش‌رنگ و معطر چای تهیه کرده و یک نوشیدنی صد درصد ایرانی و آرام‌بخش تهیه کنید.این گیاه معطر دارای قند، تانن، اسید گالیک، اسانس، مواد پکتینی و ماده رنگی است.
کاسبرگ رز وحشی یکی از منابع سرشار ویتامین سی در قلمرو گیاهان شناخته می‌شود.

فواید گل محمدی برای سلامت پوست

خواص گل محمدی بسیار فراوان و بی شمار هستند.

گل محمدی به دلیل بو و رایحه فوق العاده ای که دارد پوست را در حالت طبیعی حفظ میکند.

دلیل اصلی این حفاظت وجود آنتی اکسیدان در گل محمدی است که از پوست در مقابل آسیب رادیکالهای آزاد محافظت می کند.


برای روشن تر شدن پوست صورت می توانید از مخلوط عسل و پودر گل محمدی استفاده نمایید.

پوست صورت خود را با پودر گل محمدی و عسل پاک کنید سپس بعد از ۱۵ دقیقه بشویید.

از دیگر خواص گل محمدی برای پوست کمک به از بین بردن لکه های روی صورت است.

گل محمدی غنی از ویتامین سی و سایر آنتی اکسیدان ها است. ویتامین سی باعث سفت تر شدن سلول های پوست صورت می شود و همچنین باعث افزایش کلاژن پوست می شود. از همین رو آکنه ها و لکه های روی صورت به راحتی از بین بروند.

خواص برای موی سر

از دیگر خواص دارویی گل محمدی کمک به افزایش رشد مو است.

این گل پرخاصیت باعث تقویت فولیکول های مو می شود و این عامل موجب افزایش رشد مو می شود.

همچنین گل محمدی نرم کننده فوق العاده ای برای مو ها است.

گل محمدی را بر روی پوست سر بمالید. این امر باعث تحکیم موها می شود.

خرید و فروش بی واسطه محصولات کشاورزی

خواص چای گل محمدی

مصرف منظم چای گل محمدی در گام اول به سم‌زدایی و پاکسازی بدن کمک می‌کند.

این نوشیدنی معطر ادرارآور است و به کنترل حالت احتباس آب در بدن کمک می‌کند.

البته باید گفت که با یک گل بهار نمی‌شود.

یعنی با نوشیدن یک فنجان چای گل محمدی نمی‌توانید از این خواص بی‌نظیر بهره‌مند شوید، بلکه باید این نوشیدنی را به‌صورت منظم و یک دوره درمانی میل کنید.

تب بری از خواص دارویی چای گل محمدی

اگر تب دارید می‌توانید به این چای اعتماد کنید. چای گل محمدی باعث کاهش دمای بدن شده و تب را کاهش می‌دهد.

این چای برای پاکسازی بدن و کاهش التهاب و همچنین برطرف کردن ضایعات پوستی نیز موثر است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که گل محمدی از تشدید عفونت جلوگیری می‌کند.

آرامش اعصاب از خواص دارویی چای گل محمدی

چای گل محمدی باعث تسکین دستگاه عصبی می‌شود.

اگر به طور منظم از این چای میل کنید از مشکلاتی مانند بی‌خوابی و خستگی خلاص خواهید شد.

این نوشیدنی مفرح اعصاب باعث رفع خستگی و کسب انرژی دوباره می‌شود.