هفت اقدام تشویقی در سطح کلان برای توسعه کشت پاییزه کلزا

تأکید رئیس سازمان منابع طبیعی بر پیشگیری از حریق در جنگل‌ها و مراتع
جولای 10, 2023
توسعه جنگل‌های مانگرو با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
جولای 12, 2023

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای توسعه کشت پاییزه کلزا هفت اقدام تشویقی بسیار مهم در سطح کلان برنامه‌ریزی و در کشور در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایانا، با توجه به تنش‌های اقلیمی و کمبود آب در کشور نیاز است کشت پاییزه برخی محصولات افزایش یابد، کلزا از جمله محصولات استراتژیک است که با توسعه کشت پاییزه آن، به مصرف بهینه آب کمک می‌شود. توسعه و توجه ویژه به کشت پاییزه محصولات استراتژیک اعم از کلزا و چغندر قند طبق الگوی کشت، از سیاست‌های مهم وزارت جهادکشاورزی است.

سعد اله منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در پاسخ به پرسشی درباره کشت پاییزه دانه‌های روغنی کلزا و اقدامات تشویقی و حمایتی انجام شده در این حوزه، بیان کرد: در این راستا اقدامات متنوع بسیاری انجام شده است.

وی افزود: این اقدامات اعم از تامین بذور اصلاح و گواهی شده، برنامه‌ریزی برای تامین و تدارک کودهای مورد نیاز، ارسال دستورالعمل‌های فنی کاشت، داشت و برداشت مطابق شرایط اقلیمی هر استان و ابلاغ اعتبارات تملک و هزینه‌ای به هر استان است.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین ابلاغ برش استانی اهداف کمی بر اساس پتانسیل کشت کلزا در هر استان، برنامه‌ریزی برای پرداخت تسهیلات کاشت، داشت و برداشت کلزا و ایجاد سازکار بیمه با کاهش سهم بیمه‌گذار (زارع) سایر اقدامات تشویقی مهم و حمایتی در راستای کشت پاییزه کلزا بوده است.

منصوری همچنین در خصوص اقدامات تشویقی در سطح کلان برای توسعه کشت پاییزه محصول کلزا، بیان کرد: تدوین برنامه کشت دانه‌های روغنی با اولویت کشت در دیمزارها، پیگیری برای تعیین قیمت تضمینی کلزا و ابلاغ به موقع آن، برنامه‌ریزی در راستای توسعه کشت قراردادی و پیگیری برای تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز طرح در راستای زیر ساخت‌های بخش اقدامات تشویقی در سطح کلان است.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین اصلاح سازوکار صنعت بیمه برای توسعه کشت به‌منظور کاهش ریسک و افزایش اطمینان خاطر برای کشاورزان، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه کشت پاییزه و واگذاری تدریجی وظایف حاکمیتی به بخش خصوصی سایر اقدامات تشویقی و حمایتی در سطح کلان برای توسعه کشت پاییزه محصول کلزا از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.