انعقاد ۷۰ تفاهم‌نامه همکاری باهدف تولید نهال تاکنون

کاشت بیش از 133 هزار هکتار نهال کاری تاغ مقاوم به کم آبی
ژوئن 28, 2023
جشن برداشت سیب‌زمینی در عجب شیر برگزار شد
جولای 1, 2023

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای تولید نهال طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تاکنون ۷۰ تفاهم‌نامه همکاری امضاشده است که همراهی و همگامی همه‌جانبه بسیاری از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را در اجرای طرح به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت سه‌شنبه ششم تیرماه در گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی و روسای مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی منطقه ۲ کشور در کرمانشاه، گفت: اگر بخواهیم به هدف مطلوب حفظ منابع طبیعی برسیم باید ظرفیت‌ها ازجمله توانمندی‌ زنان که در بسیاری از امور پیشرو هستند، را جدی بگیریم و خرد جمعی را پشتوانه اقدامات خود قرار دهیم.

وی بابیان این‌که در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت زنان نقش و جایگاهی ویژه در تهیه بذر و تولید نهال دارند که این نقش ستودنی است،‌ گفت: دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی باید زمینه حضور زنان فعال در این حوزه را در صداوسیما فراهم کند تا نقش زنان در جامعه الگوسازی شود.

نوبخت اضافه کرد: بر اساس گزارش دبیرخانه ستاد طرح کاشت یک میلیارد درخت، ۲۴۰ میلیون نهال توسط بخش دولتی و غیردولتی تولیدشده است، پیرامون تولید این تعداد نهال، گروهی فنی از منابع طبیعی دنبال راستی آزمایی آن هستند تا جامعه و افکار عمومی از صحت‌وسقم اطلاعات و آماری ارسال‌شده، اطمینان حاصل کنند.

نقش مردم، اساس فعالیت‌های منابع طبیعی است

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع نیز بابیان این‌که نقش مردم، اساس فعالیت‌های منابع طبیعی است، گفت: بدون مشارکت مردم هیچ طرح و پروژه‌ای در منابع طبیعی و محیط‌زیست پیشرفت نخواهد کرد.

علی علیزاده افزود: نقطه‌ضعف بسیاری از کشورها آتش‌سوزی جنگل‌هاست، در چند سال اخیر شاهد آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشورهایی همچون پرتغال، ترکیه، روسیه و اسپانیا بودیم که اگر کمک‌های بین‌المللی انجام نمی‌شد، آتش‌سوزی ادامه می‌یافت.

وی یادآور شد: یکی از توصیه‌های اصلی و مؤثر در موضوع آتش‌سوزی از سوی فائو، به‌کارگیری از ظرفیت مردم بومی منطقه و همکاری داوطلبانه آنان است و امروز خوشبختانه این توصیه فائو در کشور ما به اثبات رسیده است.

در ادامه این گردهمایی عضو گروه بلوط دالاهو از روستای بزمیرآباد سرپل ذهاب گفت: ما به سرسبزی کشور و حفظ طبیعت اعتقادداریم به همین منظور تمامی مردم بزمیر آباد و بالأخص زنان در امر تولید نهال فعال هستند و چون گونه‌های تولیدی بومی هستند در عرصه‌های طبیعی منطقه هم کاشت می‌شوند.

خانم حسینی افزود: از سال ۹۵ کار جمع‌آوری بذر و کاشت نهال‌های بومی منطقه زاگرس با مشارکت زنان آغازشده و اکنون عمده مردم روستا در خانه‌های خود نهالستان دارند و تولید نهال می‌کنند.

این بانوی فعال در حوزه تولید نهال اعلام کرد: هم‌زمان با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت امسال ۳۰ هزار نهال توسط اعضای گروه بلوط دالاهو تولیدشده و تمامی نهال‌های تولیدی در زمین کاشته می‌شود.

وی از همکاری خوب منابع طبیعی استان کرمانشاه با تشکل‌های مردم‌نهاد خبر داد و افزود: نهال‌های تولیدی توسط مردم آبیاری و نگهداری می‌شود و مردم آموزش‌های لازم را برای مقابله با حریق جنگل‌ها و مراتع فراگرفته‌اند.

حسینی، سرانجام از وقوع یک فقره حریق در ۲۴ خرداد در دشت سیب دالاهو خبر داد و افزود: مردم و اعضای گروه دالاهو با آموزش‌هایی که فراگرفته بودند توانستند خودجوش در منطقه حضور پیداکرده و حریق را اطفا کنند.